„Ja sad idem van, i
vratit ću se možda tek za tristo godina“, naslov je rada Gabrijele Rukelj
nastalog u kombiniranoj tehnici i to relativno nedavno, prije otprilike dvije
godine. Pomalo programatskog tona i prosedea s notom usuda na granici fine
ironije i melankolije, taj naslov u autobiografskoj maniri istovremeno komentira
ono što je do tog trenutka autorica ostvarila u području umjetničkog stvaranja,
ali i bez zadrške propituje ono što će tek uslijediti. Tako odlučno prokazana
odgođenost povratka koji će uz to tek možda nastupiti, ovu autoricu
istovremeno stavlja u poziciju osobe koja, ukoliko se i vrati, nužno mora nekim
novim smislom i značenjem taj isti povratak i opravdati.
Ova izložba
nesumnjiv je dokaz da na povratak Gabrijele Rukelj ipak nismo morali čekati gotovo biblijsko
simbolički dugo, te ujedno i potvrđuje da je sadržaj tog povratka bogat,
razveden i cjelovit, te bez dvojbe vrijedan prikazivanja u ovom najnovijem
ciklusu koji u pojedinim svojim segmentima sadrži autoričine ponajbolje radove
do sad.
|
U šetnji |
|
Autoportret |
|
Kora i ja |
A gdje je to
autorica otputovala, i kamo se zapravo vratila? Odgovor na to pitanje gotovo je
retoričke prirode, pa time i prilično jednostavan. Ovi su radovi jasan povratak
iz totala u prostor srednjeg ili čak krupnog plana; iz širine eksterijera u
interijer ili okrajak vanjskog zbivanja; iz velikih formata u intimu
malih/manjih formi; iz elaborirane uglavnom kombinirane tehnike u prividnu
jednostavnost crteža. I napokon, iz samoće u prostor prisutnosti, bivanja s
drugim u cjelovitosti autorskog izraza.
|
Bez naslova |
|
Čudovište |
Krenimo od ovog
potonjeg. Tematizirana samoća kao gotovo arhetipski lajtmotiv cjelokupnog
stvaralaštva Gabrijele Rukelj prisutna je i u ovim radovima, ali ovdje se mora
promatrati isključivo kao obmana ili vješt fokalizacijski trik autorice koja po
prvi puta u svom radu i kod posve osamljenih figura u prostoru jasno sugerira
pogled, odnosno prisutnost drugoga/druge. Na njezinim crtežima uvijek je
implicirana prisutnost izvan okvira crteža koji ga čini toplim čak i u prividnim
prostorima samoće; s druge strane muške figure s cvijećem nalazi se ista ona
žena koja sjedeći za stolom preko cvijeća promatra muškarca negdje u jasno
nagovještenom prostoru neprikazanog. Ili možda, bolje reći neprikazivog,
jer ono što Gabrijela Rukelj zapravo sugerira jest otvaranje prostora intime
ali ne i istovremenog jeftinog ogoljivanja, u kojem onaj iskonski prostor
vlastite nutrine autorica ipak ne odlučuje podijeliti i tu čini vrlo hrabru
odluku o namjernom susprezanju, te potpuno svjesnom formatiranju sadržaja
svojih crteža, koji ove radove upravo čini toliko kvalitetnima. A opet, da oni
u toj čvrstoj sinergiji forme i sadržaja, do sad još pogotovo na ovaj način
netematiziranoj u radovima ove umjetnice, ni najmanje ne gube svoj ishodišni
emotivni naboj.
|
Bez naslova |
|
Kora i potomci |
|
Interijer |
Tako obrađene teme
sasvim sigurno napuštaju prostore svjesne infantilizacije samih sadržaja slike,
postupka koji je do sad bio svojevrsni trademark Gabrijele Rukelj, i odvode ga
prema tematiziranoj suspregnutosti koja u prvi trenutak može djelovati gotovo i paradoksalno. Naime, za
razliku od prijašnjih radova velikih ili većih formata, u kojima je uglavnom
davala obrise samoći u prostorima gotovo mitskih gradskih trgova ili šuma,
Rukelj odjednom postaje suzdržana i diskretna pripovjedačica u prizorima unutarnjih
bliskosti. Otuda i potreba za redukcijom formata, ponovnim propitivanjima
prostora i figura unutar tog prostora, te gotovo novog otkrivanja interijera
kao vanjske manifestacije potrebe da se o značenjima slike progovori jasnim
jezikom i potpuno drugačijim diskursom.
|
Evo i mene, dakle |
|
Ptica |
|
Mrtva priroda |
U podosta
prijašnjih radova, čak i kad bi tematizirala prisutnost drugoga Rukelj
bi slikarskom gestom ili dodatnim tekstualnim pasažom tu istu prisutnost
ironizirala, poput primjerice jednoj slici dopisanog naslova „Some other time“,
a da istovremeno u novom ciklusu koji je upravo pred nama čak i autoričina
vjerna pratiteljica Kora dobiva svog prijatelja, na mjestu iskrenog susreta bez
sarkazmom označene prisutnosti.
Na taj način, kroz
ove crteže promatramo svojevrstan intimni dnevnik autorice, ali istovremeno smo
potpuno svjesni da u ovakvom otvaranju ne postoje nehotična eksponiranja; sve
je pod čvrstom autorskom kontrolom koja ne trpi viškove ili pretjerivanja.
Razbarušeno pretakanje šume preko okvira slike ovdje je svedeno na nekoliko stabala
koja zatvaraju kompoziciju; oblaci postaju kišom koja je tek u funkciji kulise
za isticanje fizionomije lica; a muškarac koji donosi cvijeće crnom je
pozadinom izdvojen i iz okolnog prostora i promaknut u prvi plan, jer je sve
zapravo iskazano, te ne postoji potreba da se kaže išta više od toga.
|
Kiša i ja |
|
Razgovor s pticom |
|
Autoportret |
Možda najbolji
dokaz u prilog ovoj tezi po mnogočemu je ključan i gotovo amblematski crtež
osobe u interijeru koja upućuje pogled negdje izvan same strukture slike, te u
točno pogođenoj i vrlo efektno elaboriranoj minimalističkoj kompoziciji bez
ikakvih viškova donosi toplinu odsutnosti koja zapravo stoji poput jasno
iskazanog zajedničkog nazivnika svih radova novog ciklusa Gabrijele Rukelj. U
toj je toplini na začudan način istovremeno presijecanje i onog što je bilo i
onoga što će biti, onako kako smo o tome već progovorili na početku, pa u tom
kontekstu možemo zaista biti sretni da je onih tri stotine godina od kojih smo
krenuli zapravo sublimirano u njih tek nekoliko, koje su Gabrijeli Rukelj bile
potrebne da svima nama otvori neke nove stranice vlastitog dnevnika, točno
onako kako je to i zamislila. Stranice su to pomno odabrane, a zatim i
podjednako velikodušno poklonjene.
Tomislav Zajec
|
Evo i mene, dakle
|
|
Interijer |
|
Večernji list, Kultura, 19.12.2013. |
|
Magazin "Aktual", prosinac 2013. |
Nema komentara:
Objavi komentar